Find din niche: Seniorkonsulent i energisektoren

Af Kresten Kjær Sørensen


Jeg er ansat som seniorkonsulent i en rådgivningsvirksomhed, der primært rådgiver inden for energisektoren. Jeg fik min nuværende titel for et par år siden på et afdelingsmøde om nyt design på vores visitkort (det var lige så spændende, som det lyder😊). Mit visitkort var på projektoren og på det tidspunkt var jeg blot “konsulent”. Min direktør udbryder kækt “I think we can call you senior consultent now with all those grey hair you have” og så var det besluttet! 

Denne lille anekdote siger lidt om mit arbejdsliv: Møder osv. foregår som regel på engelsk, selv om de fleste ansatte er danske; vi har et relativt fladt hierarki med plads til lidt spas, og så tænkes der altid på firmaets profitmargin: Pointen med at gøre mig til seniorkonsulent er, at så kan man fakturere noget mere for mine timer, uden at jeg af den grund skal have mere i løn – ergo mere profit til firmaet. Det vidste alle i lokalet og denne uudtalte fælles forståelse var egentlig det, der gjorde vitsen sjov (man skulle nok have været der😊).

At det handler om profit er ellers ikke nogen hemmelighed i konsulentbranchen. Udadtil taler man ikke om det, men internt er det hensyn med i stort set alle beslutninger, uanset om det bliver sagt højt eller ej. Det passer mig fint. Jeg var tidligere ansat i en miljøorganisation, hvor jeg stod for vores miljø- og energiprojekter i Vestafrika. Det var et rigtigt fint arbejde, men også inden for den verden har man fokus på sine omkostninger og er hele tiden på udkig efter ny finansiering. Man snakker ikke om profit, men derudover ligner det to ting hinanden mere, end man skulle tro.

Hvis jeg skal komme med et godt råd til antropologistuderende, så er det at finde sig en ”enabling niche”. Med det mener jeg en niche, der ikke reducerer ens virkeområde, men en specialisering, der giver dig et forspring på et væld af forskellige områder. Antropologi er et glimrende udgangspunkt, fordi vi kan en masse forskelligt samtidig med, at der ikke er så mange af os derude. Men antropologi i sig selv er ikke nok; der skal noget mere på. 

For mit vedkommende er dét, at jeg kan fransk, min ”enabling niche”. Det var dét, der landede mig mit første job i miljøorganisationen, for sådan én havde de svært ved at finde; det var dét, de søgte i det firma, jeg er i nu, hvor jeg var den eneste kvalificerede kandidat til jobbet; og det er dét, jeg vinder opgaver på den dag i dag, fordi konkurrencen er meget mindre på de fransksprogede opgaver. 

Faglig identitet er vigtig, men det interesserer ikke særlig mange andre end dem du deler fagbaggrund med. Du har derudover én eller flere ting, der i kombination med antropologien bliver din ”enabling niche”, som bliver dét, der gør dig efterspurgt; – og det kan være hvad som helst. 

Leave a Reply